fysio Maasbracht, fysiotherapie Maasbracht, fysiotherapeut Maasbracht, fysio roermond, fysiotherapie roermond, fysiotherapeut roermond, fysio echt, fysiotherapie echt, fysiotherapeut echt, fysio stress, fysiotherapie stress, fysiotherapeut stress, roermond stress, echt stress, Maasbracht stress, fysio psychosomatische, fysiotherapie psychosomatische, fysiotherapeut psychosomatische, echt psychosomatische, roermond psychosomatische, Maasbracht psychosomatische

Fysiotherapie bij stress

Merk je dat je lichamelijke klachten hebt door spanning of stress? Deze klachten worden ook wel psychosomatische klachten genoemd; lichamelijke klachten die een psychische oorzaak hebben en geen lichamelijke. Het is niet altijd duidelijk wat de samenhang tussen deze klachten is. Lichamelijke klachten treden vaak op de voorgrond. In eerste instantie merk je wat vage signalen waarbij je niet direct aan stress denkt. Je bent bijvoorbeeld sneller moe of je hebt een korter lontje. Als deze klachten te maken hebben met stress, spreken we van stress-gerelateerde klachten.

Mogelijke oorzaken van stress-gerelateerde klachten:

• Financiële problemen
  • Onzekerheid over de toekomst
  • Ruzies
  • Verhuizing
  • Verlies van dierbaren
  • Werkloosheid
  • Ziekte

Ontstaan van psychosomatische klachten

Bij psychosomatische klachten spelen negatieve gedachten en onjuiste opvattingen een belangrijke rol. Ook emoties zoals onzekerheid, boosheid en verdriet kunnen een rol spelen en het herstel zelfs belemmeren. De manier waarop je met deze klachten omgaat heeft een grote invloed op je gezondheid. Al deze oorzaken zorgen voor een verhoogde spierspanning, wat kan leiden tot een stress-spierreactie. Als dit langer duurt, kan het zelfs leiden tot klachten van het bewegingsapparaat.

Wat kun je zelf doen bij psychosomatische klachten?

Als je merkt dat je stress-gerelateerde klachten hebt en je weet niet goed hoe deze ontstaan, is het belangrijk om voor jezelf bij te houden wanneer deze klachten verschijnen. Door met anderen hierover te praten kan ontspanning bieden.

We hebben een interessante blog gevonden met tips voor jou als u deze klachten ervaart. Lees hier de blog

Wat is psychosomatische fysiotherapie?

Door psychosomatische fysiotherapie kun je jezelf weer beter leren voelen. Je zult meer bewust worden van de stress-gerelateerde klachten en emoties die je erbij voelt. Je komt dichter bij jezelf, kan beter ontspannen en je leert wat je grenzen zijn. Op deze manier kun je herstellen en je zult je beter voelen. Door lichaamstherapie en gesprekken word je begeleid in de opbouw en het gebouw van een gezonde, ontspannen leefwijze.

Er zal eerst worden gekeken naar de oorzaak/oorzaken van je klachten en hoe je lichaam reageert op deze klachten. De psychosomatisch fysiotherapeut geeft jou inzicht in deze klachten. Ook krijg je tips hoe je het beste met deze klachten om kunt gaan. Daarnaast wordt er gekeken naar de samenhang tussen de samenhang van oorzaak en klachten.

Aanpak bij psychosomatische fysiotherapie

De psychosomatisch fysiotherapeut zal samen één of meerdere van onderstaande behandelmethoden uitvoeren. Vaak is dit een combinatie van:

• Adem- en ontspanningstherapie
  • Bewustwording van gevoel, emotie en spanning
  • Houdings- en bewegingstherapie
  • Mindfulness
  • Verbeteren van het hartritme door positieve emoties